Millennials är de som tillhör millenniegenerationen, även kallad generation Y, och som är födda mellan år 1980 och 2000. Millenniegenerationen ses som annorlunda för att de växt upp i en digital värld som förändras väldigt snabbt. Man diskuterar ofta vad som motiverar millennials i arbetslivet och ser man till forskning så handlar det ofta om intressant arbete, tid för fritid, och bra stämning på arbetsplatsen. Dessa värderingar är ju förstås inte nya för millennials och hittas också bland andra generationer, men bland annat tid för fritid och frihet är en trend som är starkare hos millennials. skriver Expertvalet i artikeln- Millennials-mer än bara en yrkesroll
Millenniegenerationen har även kallats generationen som ständigt vill utvecklas, både på jobbet och privat. Alla delar av livet ska ständigt utvecklas både familjeliv, personlig hälsa, hemmet och karriären. Inom sitt arbetsliv lägger man stor vikt på att välja en arbetsplats som har samma värderingar som stämmer överens med ens personliga övertygelse, kollegorna är av största betydelse och även ledarskapet- du ska gärna ha möjlighet att kompetensutvecklas men även utvecklas på ett personligt plan.
Den här generationen har också ett behov av att få göra sin röst hörd och få bekräftelse. De är proffs på att nå igenom mediabruset och vet exakt vad som krävs för att nå ut i sociala medier. De är också öppna för förändring, intresserade av långsiktig hållbarhet och kräver feedback och fullständig transparens både av varumärken, företag samt sin arbetsgivare enligt KAN digital kommunikationsbyrå.
Digitala fakta kring millennials
- De kollar mobilen i genomsnitt 43 gånger per dag.
- 52 procent meddelar sig hellre via text än via röstsamtal.
- 93 procent har köpt en produkt efter att ha hört om den från familj eller vänner.
- 89 procent litar mer på dessa rekommendationer än påståenden från företaget bakom produkten.
- 59 procent brukar göra kundrecensioner på produkter de har köpt.
- 41 procent använder sociala medier för att dela med sig av recensionerna till familj och vänner.
(Markus Welin samt Adweek)Hur attraherar framtidens arbetsgivare en millennial?
Fram till år 2025 måste en halv miljon människor rekryteras inom offentlig sektor. I en undersökning gjord av fackförbundet Vision konstaterar man att färre än en av tio millenials förknippar jobb inom offentlig sektor med personlig utveckling. Bara 13 procent av de tillfrågade studenterna associerar jobb i offentlig sektor med intressanta uppgifter. Men eftersom millennials drivs av att de vill göra skillnad på riktigt och bidra till samhällsutveckling vilket tyder på att en karriär inom offentlig sektor skulle kunna vara helt rätt.Vill man ingå i millennials urvalsgrupp som potentiell arbetsgivare bör man fokusera på CSR och fundera över hur man arbetar för att attrahera och motivera yngre generationer. Vad gör er till en attraktiv arbetsgivare för millennials? (Jonas Malmberg Nordic Bench)I Deloittes globala rapport Millennial Survey 2017 konstaterade man att nordiska millennials vägrar bekymra sig för att AI eller digitalisering ska ta deras jobb. ”De ser snarare möjligheter kopplade till värdeskapande aktiviteter, kreativ utveckling eller nya kunskaper”, skriver Deloitte i ett pressmeddelande.
Vi kan konstatera att företag som anser att det är viktigt med hållbarhet, miljö, jämställdhet kommer att vinna millennials hjärtan. De värderar äkthet och relationer högt och är öppna för ny teknik och är nyfikna på omvärlden.
Millennials kompromissar inte- De vill helt enkelt inte jobba på ett företag som inte överensstämmer med deras värderingar.